06.08.2017 - The Støvel Tour 29.09 - 08.10 2017. En liten Norgesturne med støvler og sydvest ! Reiseruten ligger her.

30.07.2017 - Da var sommerferien over for denne gang. Reisebrev kommer muligens her.

27.06.2017 - Nå er det snart på tide å rette nesen mot varmere strøk. Første stopp blir Hildesheim for en kort overnatting på veien mot Kroatia. Derfra blir det Salzburg og deretter en liten uke i Umag. Derfra blir det noen dager i Jesolo før vi begynner på en rolig og opplevelsesrik tilbaketur.

26.04.2017 - Snart går turen til Amsterdam med Fjordline fra Bergen. Det blir 2 dager i Amsterdam og noen stopp på vei frem og tilbake.

19.04.2017 - Påsketuren gikk til København med DFDS fra Oslo.til tross for lav temperatur hadde vi en fin tur. Vi dodde på DCU Absalon og tok tog til sentrum og spise lunsj i Nyhavn. På veien hjem stoppet vi i Varberg og på Gol. Kunnklusjonen er at alt fungerte som det skulle og at vi kan se frem til     vårturen rundt 17. Mai.

26.02.2017 - En kjapp test på Voss Gikk som det skulle. Bilen var var og god, sengen god og ligge i og salongen god å nyte livet i :)

17.02.2017 - Endelig er bilen på plass. Den ble kjørt fra Gardermoen til Langesund. derfra gikk turen videre med Fjordline til Hirtshals og deretter til Bergen. Så lang så ser alt lovende ut. Bilder kommer under "vår bobil" på venstre side.

09.02.2017 - NOK ER NOK !! -Nå har vi kjøpt ny bobil,  campingvogn livet var ikke helt som forventet. Vi endte opp med en pent bukt Hymer som er litt mindre enn den vi hadde sist. Når værgudene er med oss skal vi hente den på Østlandet og ta den med hjem til Bergen. vi håper å klare dette i løpet av Februar men må muligens vente til litt ut i Mars- vi må se været litt an.

03.04.2016 - Ikke lett å være avskåret fra campinglivet - etter 6 måneder og 2 korte hotell opphold fant vi ut at vi må ha mulighet til å campe og har derfor kjøpt campingvogn. Denne skal gjøre nytten frem til vi får bobil igjen om noen år.

16.01.2016 - Pga ustabilt arbeidsmarked har vi valgt å selge bobilen. Vi regner med at vi kjøper ny når ting har stabilisert seg.

02.08.2015 - Litt lenge siden siste oppdatering. Sommerferien er over. Turen gikk til Jesolo i Italia med en rolig retur til Norge med forholdsvis korte etapper. Reisebrev med bilder kan du lese på denne bloggen :www.bobiltrollet.no

25.05.2015 - Vårturen gikk nesten som planlagt. Vi måtte dropp to av byene vi skulle besøke, men de har vi tilgode til en annen gang. Temperaturen var ikke den høyeste men vi koste oss like vel.

19.04.2015 - Bilen er reparert. Det viste seg å være en trykksensor på partikkelfilteret som gav feil info til systemet. Jobben ble dekket av garantien så nå er det bare til å glede seg til vårtueren som startet den 13. mai.

02.04.2015 - Påsketuren ble litt annerledes enn forventet. når vi startet bilen på vei ut av fergen i Danmark kom det gule motorlyset på og det var ikke mulig å komme over 3000 omdreininger på motoren. En diagnose ble utført i Hobro og tett partikkelfilter ble konstatert. Forsøk på rensing gav dessverre ikke resultat og vi ble rådet til å kjøre forsiktig tilbake til fergen igjen. Vi stoppet i Ålborg og tilbragte tiden der frem til båten gikk tilbake til Bergen. Tiltross for problemene hadde vi det fint med godt selskap og utendørs pinnekjøtt koking på onsdagen. Nå må vi bare få bilen reparert og gjøre oss klar til nye turer.

16.03.2015 - Påsketuren er i boks! En kjapp tur til Danmark på lørdag før påske og retur til Bergen skjærtorsdag er bestilt. Litt kjedelig for hun som kommer hjem fra Kristiansand men sånn er livet....

12.03.2015 - Nytt vindu og ny innramming er på plass etter at det ble oppdaget problemer med dreneringen på det som stod der fra før. Nå får vi håpe at det er tett og gleder oss til neste tur.

21.12.2014 - God Jul !

28.11.2014 - Plan for vårturen 2015

Vårferie 2015.

Dag Dato Fra Til Timer Mil Overnatting INFO
Onsdag 13.mai Bergen Kristiansand 8 48 Ved kaien i Kristiansand Tips : Shell ca 15 minutter før Kristiansand
Torsdag 14.mai Kristiansand  Aabenraa 3,5 33 kommer til Danmark ca 12:00 Båt til danmark.08:00- colorline
Fredag 15.mai Aabenraa Hamburg 2 19 Stellplass nær sentrum
Lørdag 16.mai Hamburg Goslar 2,5 24 Stellplatz Alternativ: campingplass
Søndag 17.mai Goslar Quedlinburg 1 6 Stellplatz
Mandag 18.mai Quedlinburg Schwerin 3 26 Stellplatz
Tirsdag 19.mai Schwerin Wismar 1 4,5 Stellplatz Westhafen Wismar -Schiffbauerdamm 12 - 23966 Wismar
Onsdag 20.mai Wismar Travemunde 1 8 Stellplass på kaien
Torsdag 21.mai Travemunde København 5 26 Stellplatz Sjekk åpningstid
Fredag 22.mai København Gøteborg 4 32
Lørdag 23.mai Gøteborg Oslo 4 30
Søndag 24.mai Oslo Gol 3 20
Mandag 25.mai Gol Hjem 5 30

26.10.2014 - En regnfylt helg på Voss er over. Med godt selskap ble det en trivelig helg selv om det var litt iriterende at noen ikke klarer å ta hensyn til naboene og velger å sitte ute og spille høy musikk til klokken er over halv to om natten. Ikke verdens største problem men med 3 meter mellom bilene så deler man både musikken og det man snakker om med naboen enten man vill eller ikke.

17.10.2014 - For 10 måneder siden kjøpte vi 2 stk TYT777 bobilradio fra MaxFritid. Den ene var ødelagt når vi fikk den og ble levert tilbake dagen etter at vi hentet den hos VestCaravan. I flere måneder har VestCaravan forsøkt å få en ny fra Max Fritid uten hell, og vi ble i juli enig om at det beste var at vi fikk pengene tilbake. I dag fikk vi beskjed om at MaxFritid fremdeles ikke har klart å ordne med tilbakebetalingen. Lurer på hvor lenge en "seriøs" butikk som MaxFritid kan beholde pengene våre...

28.09.2014 - Denne helgen var vi i Haugesund med det ene barnebarnet. Grunnen til at vi reste til Haugesund var at vi skulle hente bilen fra tetthetskontroll og tetting av en liten lekkasje i venstre siderute helt framme. Vi overnattet på Grindafjord Feriesenter her hadde de en ubetjent maskin som ordnet med innsjekking og betaling. Når vi skulle reise oppdaget vi at det fremdeles var vått rundt den ruten som skulle tettes, og etter en kjapp stopp hos Haugaland caravan ble vi enig om å reise tilbake til Bergen for å tørke ut fuktigheten og holde et øye med om det kom tilbake. Senere i uken har det vis seg at det lekker mere nå enn det gjorde  før de tettet den...

14.09.2014 - Så var høstferien over. Vi hadde stort sett sol alle dagene. Første stopp var Fagernes camping, dette var en flott camping som kan anbefales. Derfra gikk turen til svenskegrensen og Monte Bello camping - her er det definitivt rom for litt modernisering. Dagen etter var det rekeaften i strålende solskinn på Gustavberg camping i Ørebro. Etter gikk turen til Berg og en 7 timers lang kanaltur. På denne turen var vi gjennom 18 sluser. Etter Berg havnet vi i Granna og tok en tur til Visingsø der vi syklet rundt på øyen og så på gamle ting og spiste lunsj. Torsdag gikk turen til Jønkøping og messecamp, et rykte vil ha det til at det var over 2000 biler og campingvogner der - det kan sikkert stemme. Messen var også en positiv opplevelse, konklusjonen vår var at vi er fornøyd med den bilen vi har. Lørdag morgen lirket vi oss ut fra messecampen og kjørte til Sjølyst bobilparkering. Her fikk vi plass helt på bryggekanten. Søndag gikk turen tilbake til Bergen.

20.08.2014 - Snart går turen til Sverige igjen, planen er å besøke Magnor Glassverk, en tur på Gøtakanal fra Berg til Motala og tilbake til Berg. Deretter en rundtur i Ørebro før turen går til Jønkøping og caravanmesse med Oktoberfest. Etter det blir det et stopp på Sjølyst før turen igjen går til Berge.

17.08.2014 - Nå er sommerferien over og alt som er igjen er de tildels våte minnene. Vi var 5 dager i Italia med blandet vær, litt sol hadde vi riktignok hver dag. Turen videre til Kroatia ble avlyst pga værutsiktene og vi kjørte istedenfor til Moseldalen. Her kjørte vi på trange veier gjennom små byer - vi valgte å kjøre utenom motorveien for å se litt mere av dalen. Også her var været litt blandet men det var likevel en positiv opplevelse. Fra Cohem i Mosel gikk turen til Sleswig men der var det dessverre fult så vi måtte kjøre videre til Danmark. Første stopp der var på en stellplass i Aabenerå - en helt grei plass med utsikt over sjøen. Derfra gikk turen til Storebælt Feriecenter - her blåste det så mye at det ikke gikk an å sitte ute. Likevel klare vi å kose oss, den ene dagen vi var der var det loppemarked inne på campingen der folk hadde tatt med alt mulig fra loft og kjellere. Neste stopp var Ullared - er man Harry så er man Harry. Etter det koste vi oss 2 dager i Strømstad med et lite besøk på badeøyen rett utenfor.Til slutt avsluttet vi med 2 dage på Gol camping - der hadde Fors M klubben treff og 30 års jubileum. Her hadde vi faktisk strålende sol - muligens de varmeste dagene i hele ferien. Bilder ligge her.

12.06.2014 - Det ble ikke tid til å besøke Moseldalen denne gangen. Vi kom ikke lenger enn til Bremen og Bremenhaven men er likevel godt fornøyd. Før vi kjørte til Bremen stoppet vi på TUVi Kiel og kjøpte miljømerket som vise at vi har lov til å kjøre inn i byer med miljøsone, dette kostet 5 euro. I Bremen bodde vi på en stellplass like utenfor sentrum, her var det fullt og trangt men likevel ok. Selve byen var koselig og folksom, serveringen på uterestaurantene var den tregeste vi har opplevd. Ca 1 times kjøring unna ligger Bremenhaven, også her lå vi på en stellplass med dusj,toalett og ferske rundstykker om morgenen. Fra stellplassen var det ca 10 minutter å sykle inn til sentrum hvor det var forskjellige museer - blandt annet en ubåt hvor man kunne komme inn. På vei mot Hamburg ble vi stoppet av politiet på mototveien og måtte betale 100 euro for å ha kjørt i 100 km\t men en bil som veier over 3500kg. Regelen om at bobiler mellom 3500 og 7500 kg kan kjøre i 100 er tydeligvis ikke gyldig lenger. Boten måtte betales på stedet siden vi ikke var tyske statsborgere. Med et lite smil om munnen over å tenke på hva dette ville kostet i Norge kjørte vi videre til Flensburg. her var det en eler annnen for for pirat festival med gamle båter og sjørøvere. Dagen etter gikk turen via "onkel Otto" til Storebælt camping og feriesenter hvor vi avsluttet kvelden i stålend sol med en fantastisk utsikt over storebælt broen og båt trafikken under den. På vei mot Uddevalla dagen etter måtte vi ha en liten pause på Ullared, ikke lett å komme unna når det ligger "nesten" på veien. Fra Uddevalla gik turen via våre venner tollerne på Svinesunt og videre til Hallingdal feriepark. Plassen var grei nok, tror ikke vi kommer tilbake dit.Egentlig er vel det ganske naturlig siden vi reiser uten barn... Siste stopp var på Kinsarvik camping hvor vi hadde familie-pinse-treff. Her gikk noen i Mikkelparken mens andre gikk på tur i fjellet. Nå gjenstår det bare å glede seg til sommerferien om noen uker....

11.05.2014 - I slutten av Mai går turen til Tyskland, planen er å besøke Moseldalen- men vi får se hva vi får tid til. Det blir uansett bra med en liten opplading før sommerferien.

03.05.2014 - Først helgen i Mai ble tilbragt på Voss - fra onsdag til lørdag var vi på plass inne på campingen. Det var strålende vær til å gå på tur i om dagen, men ikke så fristende å sitte ute om ettermidagen. Straks man kom i skyggen var det iskaldt og ikke særlig fristende å være utenfor.

27.04.2014 - En helg i strålende sol i Flåm er over. Det var varmt i solen og kaldt i skyggen, mot kvelden krøp temperaturen ned mot 5 grader - varmetepper og gassovn i teltet reddet kvelden. Vi hadde med et av barnebarna og fikk se at 6 lam ble født like nedenfor campingen. Geitekillingene var også populære og så ut til å sette stor pris på å få hilse på en fire år gammel jente som ville leke.Her er noen bilder.

07.04.2014 - Da var helgen i Orrehallen over. En av norges største bobilmesser kan det muligens ha vært, så veldig stor var den ikke likevel. Men entusiastiske selgere gjorde det likevel til en artig opplevelse. Rundt gressbanen og inne på grus plassen var det nok mellom 80 og 100 biler, så messen trakk i alle fall mye folk. Etter påske er det på tide å bytte til sommerdekk, vi regner med at snøen er vekke for denne gang. I mellomtiden skal vi fortsette å vente på walkie talkien fra Max Fritid, det nermer seg 3 måneder med venting på en vare som var ødelagt når vi fikk den. Ikke mye positivt å si om tiden de har brukt på å rette opp i dette.

25.03.2014 - 4 til 6 April er det bobilmesse i OrreHallen utenfor Bryne, den er kanskje den er verd et besøk? Mere info om messen ligger på Bobilmesse.no . Helgen før blir det muligens en liten tur til Voss bare for å røre litt på seg, tiden strekker ikke altid til for å reise på tur. På Bobilverden.no kan du nå lese om nye parkeringsbestemmelser i Danmark.

12.02.2014 - Ferie planene for sommeren begynner å ta form. Det blir nok både Italia og Kroatia i år også,og tid til å se på Tyskland blir det nok også. Litt kortere enn vanlig - 3 uker - da blir det plass til en uke før pinse og en uke i forbindelse med camping messen i Jønkjøping eller Lillestrøm. Det er snart på tide med den første eu kontrollen av bilen - ganske meningsløst for en bil som har gått 15000 km, men sånn er nå en gang livet.

18.01.2014 - Nok en helg på Voss er over.

18.01.2014 - Nytt år - Nye muligheter. I dag kjørte vi en liten luftetur med bobilen for å prøve det nye kameraet. Kameraet heter DOD LS430W og er montert i frontruten. Kvaliteten på opptaket er bra og med tilhørende programvare vises det på et kart hvor man kjører. En liten filsnutt ligger her.(høyreklikk og lagre - den er 167 MB)

06.12.2013 - Helgeturen avlyst på grunn av snø. Storm og uvær gjør at vi utsetter turen i helgen til en annen gang. Det blir nok ikke før over nyttår- på tide å pakke bilen i pressenning?

10.10.2013 - Nå er vinterdekkene kommet på og vi gleder oss til neste tur. Det blir nok ikke lange turen - Voss er vel eneste alternativ når det kun er snakk om en helg. Det hadde vært greit med flere by-nære plasser på vestlandet.

08.09.2013 - Første fukttest er gjennomført og bestått! En tur til Kristiansand ble det også tid til.

21.08.2013 - Da var sommerferien over fir denne gang, 4 herlige uker i en fantastisk bil. vår største bekymring var om det var vanskelig å få plass på grunn av lengden på bilen, men det har ikke gitt oss noen problemer i det hele tatt. Bildene liger her , Reisebrev ligger her.

16.06.2013 - En rolig helg i Flåm er over. Denne gangen hadde vi med begge barnebarna. Lørdag var det strålende sol og fin dag å være på lekeplassen.

26.05.2013 - Så var Pinse turen over. Vi var på tur i 10 netter. Turen gikk fra Bergen til Gol, Gol til Strømstad, Strømstad til København, København til Flensburg, Flensburg til Stade, Stade til Strømstad via Kiel-Gøteborg, Strømstad til Gol og Gol til Bergen. Første virkelige feriedag var i København, der overnattet vi på en campingplass ca 20 minutters torgtur fra sentrum. Deretter kjørte vi til Flensburg, gjorde en kjapp stopp hos "Onkel Otto" og kjørte til stellplassen like ved sentrum. Om kvelden spiste vi middag på en restaurant noen minutters sykkeltur fra stellplassen. Derfra gikk turen til Stade- en liten by ca 6 mil utenfor Hamburg. På veien ut til Stade kjørte vi langs kanalen som går inn til Hamburg, på smale idylliske veier. Stellplassen i Stade var stor og ryddig med strømtilkobling med myntinnkast der man måtte betale 50 cent for 1 KW. Stade var en koselig liten by med mye gammel bebyggelse. Den er sikkert litt mer folksom en julidag enn den var i midten av mai... Fra Stade kjørte vi til Kiel for å sjekke prisen på ferge til Gøteborg. Dette kostet ca 2300 med lugar og campingbil som er 9 meter lang så da valgte vi å benytte oss av denne turen. Når vi kom til Gøteborg skulle vi egentlig stoppe på en stellplass nær sentrum men fant ikke frem til denne. Vi valgte derfor å kjøre til Strømstad med en liten stopp på Bohuslan festning like utenfor Gøteborg. I Strømstad tok vi inn på Strømstad camping og fikk plass helt oppe på toppen med panorama utsikt over innseilingen til Strømstad. Fra Strømstad gikk turen videre med ferge til Sandefjord etter en obligatorisk handlerunde på Nordby kjøpesenter. Fra Sandefjord gikk turen til Gol, der bodde vi to netter før turen gikk hjem til Bergen. Bilder fra turen ligger her.

14.04.2013 - En flott helg er slutt. Fredag var vi i Flåm å koste oss på Ægir bryggeriet på kaien. Lørdag kjørte vi til Voss siden Flåm er ganske kjedelig utenfor turist sesongen. På Voss var det strålende sol og formiddagen ble tilbrakt på fortauet utenfor Voss Steak og grillbar.

01.04.2013 - Påsken er overstått og bestod av 4 overnattinger. Natt til fredag stoppet vi utenfor kjøpesenteret på Ålgård like ved kongeparken. Her stod vi på parkeringsplassen utenfor kjøpesenteret og det fungerte helt greit, det var stille og rolig der. Fredag kjørte vi til Kristiansand og parkerte på Tangen. Dette er en sentral plassering i sentrum like ved bystranden. Det stod fire andre bobiler på denne plassen. På lørdag gikk turen til Flekkefjord, her overnattet vi på "bobil" parkeringen ved tollbodkaien. Dette er et bråkete sted å stå, fra klokken fire om ettermiddagen og til klokken fire om natten kjørte det biler rundt for å vise hvor godt stereoanlegg de hadde i bilen og for å vise hvor fort de kunne kjøre inne på parkeringsplassen - "GET A LIFE BOYS.....". Søndagen kjørte vi til Brusand camping mellom Egersund og Stavanger. Her fikk vi en flott plass med utsikt over havet og påske pinnekjøttet ble kokt utendørs i strålende sol. Mandag gikk turen tilbake til Bergen. Bilder fra turen ligger her.

26.03.2013 - Snart klart for påsketur til Kristiansand. Lørdag blir det pinnekjøtt koking i det fri på et sted som enger seg til dette.

24.02.2013 - En strålende dag i solen på Herdla. Årets første grillmiddag gikk som en drøm.

03.02.2013 - Nok en flott helg på Voss. Det begynner å krible litt i reisefoten, det er på tide med litt varmere vær sånn at det blir lettere å ta litt lengre turer. Fremkommeligheten med denne bilen er ikke så mye å skryte av, den trives best på snøfritt underlag.

05.01.2013 - Vi hadde en fin helg på Voss, det var 21 biler på plassen utenfor campingen så det vart litt trangt i strømskapet og en av aktivitetene denne helgen var å koble inn igjen automatsikringene...

28.10.2012 - En rolig helg på Voss. Solen skinner og frosten biter i ørene. Vi hadde tenkt oss en tur til Ålesund og Molde for å se på Atlanterhavsveien i vinter storm, men føreforholdene gjorde at vi tuslet opp til Voss istedenfor.

16.09.2012 - Etter fire dager på veien kan vi ikke annet enn å være fornøyd Vi kjøpte overmadrasser på camping messen fra en forhandler fra Ålesund, dette gjorde at sengene ble enda bedre å ligge i. Vi var også en tur i Kama butikken i Strømstad å kjøpte ALKO støttebein. Det meste fungert fint men noen småjusteringer må nok gjøres.

05.09.2012 - Nå har vi kjøpt ny bil. Denne gangen ble det en Burstner Elegance I 810 G. Denne har sengene "rett" vei og i tillegg litt bedre plass, vi er jo tross alt 2 personer....

Bilen er kjøpt hos Haugaland Caravan. Vi skal hente bilen den 10 eller 11 september og gleder oss veldig til det.

25.08.2012 - Camping messen i Lillestrøm nærmer seg. Vi gleder oss til å se på nyheter i bobil verden. Snøvle begynner å bli gammel og klar for utskifting - han er tross alt over 16 måneder. Vi har i denne perioden sett at det er noen småting vi kunne tenkt oss å få "justert" litt på, noen ting vi savner og noen ting vi ikke savner. Det sies at det først er den tredje bobilen man blir fornøyd med!! Da har vi ett godt stykke igjen siden vi fremdeles holder på med den første - men man har jo lov til å drømme.

23.08.2012 - Sommer ferien er slutt og livet går sin vante gang. Ferien gikk over 3 uker med stopp i Tyskland, Italia, Kroatia og Danmark. Vi kjørte 530 mil og brukte ca 83 timer på denne kjøringen. Bildene ligger her.

03.06.2012 - Pinseferien er slutt. Turen gikk pga været til Sverige og Gøtakanal. en oppsummering av turen finner du her.

17.05.2012 - En vurdering - Nordover - Østover eller Sørover? Mulighet for endring i pinse planene? ?? ??  ??